fallback

След пандемията: Местни търговци се местят от молове на търговски улици

Свободните площи на бул. "Витоша" намаляват, а наемните нива остават непроменени през първото полугодие

13:30 | 16.08.21 г. 1

Снимка: Jasper Juinen/Bloomberg

Малки местни търговци се местят от търговски центрове към локации на  търговска улица. Това е нова тенденция вследствие на пандемията, съобщава консултантската компания Colliers International.

Търговските улици в София запазват стабилни нива на заетост и нови откривания спрямо края на 2020 г., а бул. „Витоша“ бележи лек спад в свободните площи за първото полугодие от почти 9% на 7,5%. Емблематичната търговска улица в центъра на столицата отчита намаляване и на движението на наематели – от 8% на 4%. Средните наемни нива там се задържат на 50 евро на кв. м, сочат данните на Colliers.

В същото време голяма част от търговските центрове са използвали трите вълни на пълно или частично затваряне заради пандемията, за да направят преустройство или освежаване. Пример за това са The Mall със зоната си за хранене, Paradise Center с ниво -1 и Mall of Sofia. През първото полугодие предлагането на модерни търговски площи в София се запазва на ниво от 390 660 кв.м, показват данните на Colliers.

През първата половина на 2021 г. наетите площи в търговски центрове в столицата достигат 10 500 кв.м, главно благодарение на откриванията на нови обекти от Peek & Cloppenburg, Miniso, Pepco, dm и Bershkа.

Средните наеми в търговските центрове остават непроменени на ниво от 34 евро на кв. м. По данни на Forton свободните площи в моловете също са стабилни на ниво от 6-7% въпреки въпреки затварянията и ограничителните мерки.

И през първото полугодие на тази година продължава бързото развитие на ритейл парковете, като обемът на усвоени площи в тях достига 3250 кв. м. В София предстоят и откривания на магазини с обща площ от над 10 хил. кв. м, сочат данните на Colliers. Някои от марките, които са открили свои обекти, са Maxi Pet, Under Armour Factory House, Nike factory store и Hippolаnd.

Обогатяването на микса от наематели е довело до достигане на почти пълна средна заетост в търговските паркове от 99%. Наемите в ритейл парковете в София остават без промяна между 8 и 10 евро на кв. м, сочат данните на Colliers.

По данни на Forton към средата на годината 52 хил. кв. м в ритейл паркове са в строеж или в етап на планиране. Общият обем на съществуващите площи вече достига 179 360 кв. м, но гъстотата им е значително по-малка спрямо средните нива в Югоизточна Европа. У нас на 1000 жители се падат 27 кв. м, докато гъстотата в Сърбия и Румъния е съответно почти два пъти и почти три пъти по-висока.

„Повечето брандове вече имат силно присъствие в София и в търсене на възможности за разширяване се ориентират към ритейл парковете. Те са все още слабо развити, но дават добра и рентабилна възможност за навлизане на пазара в регионалните градове“, посочва Красимир Петров, мениджър „Управление на активи и търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Colliers прогнозира, че до края на 2021 г. ще продължи тенденцията за откриване на нови обекти в търговските паркове. Този формат ще остане предпочитан за развитие на търговски площи в по-малките населени места и оптимален вариант за позициониране на оператори тип „биг бокс“.

През първото полугодие биг бокс операторите от хранителните вериги са се фокусирали върху реновация на магазините си с въвеждане на каси за самообслужване – Billa, Kaufland, T-market и Promarket.

Най-активна в експанзията си е полската марка Pepco, като броят на нейните обекти в страната достигна 81.

„Секторите на търговията са различно засегнати от промененото ежедневие на хората в условията на пандемия. Промените на пазара дават възможност на някои търговци да разширят присъствието си на места, които по-рано са били трудно достъпни за тях. Гъвкавостта на страните при сключването на сделки ще бъде ключов фактор през тази и следващата година“, пише Colliers.

Компанията прогнозира, че наемните нива на първокласни локации в търговски центрове и на главните търговски улици ще се запазят.

„Онлайн търговията се превръща в основен канал, чрез който редица компании поддържат връзка с клиентите си. Коронавирус пандемията ускори дигиталната трансформация на бизнесите в България, засили темповете на сливане на физическата и онлайн търговия. Водещите марки в България доказват ефикасността на обединението на дигиталните и физическите канали в подкрепа на предпочитанията на клиентите като метод за пазаруване, вместо да третират онлайн магазините и физическите магазини като отделни обекти“, отбелязва консултантската компания.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:19 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Анализи виж още